Usein kysytyt kysymykset

  • Verkkopalvelu
  • Tilauslaskutus
  • Tilaukset
  • Sähköiset palvelut
  • Näköislehti
  • Mobiilisovellus
  • Jakelu
  • Ilmoitukset

Miten vaihdan nimen, joka näkyy kommenttien kirjoittajana?

Nimi, jolla lukija kirjoittaa kommentin, näkyy viestinkirjoituskentän yläpuolella. Ellet ole valinnut itsellesi nimimerkkiä, oletuksena näkyy koko nimesi, jolla olet tehnyt tilauksen. Kommenteissa näkyvän nimen voi vaihtaa Asiakas-valikon alta löytyvästä Omat tiedot -linkistä. Kommentteihin haluttu nimi kirjoitetaan kohtaan Nimimerkki ja painetaan Tallenna. Sama nimimerkki voi olla käytössä vain yhdellä Mediatunnuksella. Yhteen Mediatunnukseen voi olla yhdistetty vain yksi nimi tai nimimerkki: jos nimimerkin vaihtaa, se vaihtuu myös kaikkiin lukijan aiemmin kirjoittamiin viesteihin.

Miksi kirjoittamaani kommenttia ei ole julkaistu?

Tarkastamme kommentit ennen julkaisua. Kommenttien tarkastamisesta vastaa Suomen Tietotoimisto STT. Kommentteja tarkastetaan joka päivä kello 7–24. Emme julkaise kommentteja, joihin sisältyy kunnianloukkauksia, yksityiselämää loukkaavaa tiedon levittämistä, rasismia, uhkailua, mainontaa tai huonoa käytöstä. Emme julkaise myöskään huutelua, joka ei vie keskustelua eteenpäin. Kommentteja tulee niin paljon, ettemme pysty perustelemaan yksittäisiä julkaisupäätöksiä. Jos kommenttiasi ei julkaista, hengitä syvään ja yritä uudelleen rakentavalla tyylillä. STT noudattaa viestien tarkastamisessa moderointiperiaatteita, jotka löytyvät täältä: stt.fi/tyylikirja/moderointi/moderointiperiaatteet

Kommenttini hylättiin, mihin voin valittaa?

Kommentteja tulee niin suuri määrä, ettei meillä valitettavasti ole mahdollisuutta perustella yksittäisiin viesteihin liittyviä päätöksiä tai käydä keskustelua moderointiratkaisuista.

Miksi minun kommenttini hylättiin mutta toisen kirjoittajan samanlainen kommentti on julkaistu?

Juttuihimme tulee niin paljon kommentteja, että valitettavasti toimituksella ei ole mahdollisuutta perustella yksittäisten kommenttien hylkäyspäätöksiä. Kommenttien tarkastuksessa pyritään noudattamaan mahdollisimman yhteneväistä linjaa, mutta kun tarkastustyötä tekevät ihmiset, emme koskaan pysty täydelliseen virheettömyyteen.

Voinko lukea juttuja ilmaiseksi?

Verkkopalvelu on tehty ensisijaisesti maksaville tilaajille. Suuri osa sisällöstä on maksullista. Maksullisia juttuja voivat lukea vain sisäänkirjautuneet käyttäjät, joiden tilaus on voimassa. Palvelussa julkaistaan lisäksi maksuttomia juttuja, jotka ovat kaikkien käyttäjien luettavissa ilman tilausta tai sisäänkirjautumista. Maksuttomat jutut ovat tyypillisesti lyhyitä uutissähkeitä, ja perusteellisempi journalismi on maksullista. Maksuttoman sisällön lukemismäärää ei ole rajoitettu.

Toimitus päättää tapauskohtaisesti, mikä juttu on maksullinen ja mikä maksuton.

Miten kirjaudun sisään uudessa verkkopalvelussa?

Kirjautuminen onnistuu kahta reittiä:

  1. Oikean yläkulman Asiakas-valikosta löytyy linkki Kirjaudu.
  2. Kun luet maksullista juttua, tilaamisen lisäksi löydät vaihtoehdoista kohdan Olen jo tilaaja. Linkkiä painamalla pääset kirjautumaan.

Verkkosivuille kannattaa tallentaa käyttäjätunnus ja salasana selaimen muistiin, jotta kirjautuminen onnistuu seuraavalla kerralla nopeasti. Selain yleensä kysyy lupaa tallentamiseen ensimmäisellä kirjautumiskerralla.

Mediatunnuksesi käyttäjätunnus on sähköpostiosoite. Mikäli et muista Mediatunnuksesi salasanaa, voit tilata uuden tästä >>

HUOM! Jos sinulla on jo Mediatunnus, mutta et pääse kirjautumaan sisälle, sinun tulee tilata uusi salasana, sillä et voi liittää tilaustasi toiseen Mediatunnukseen. Uutta salasanaa tilatessasi järjestelmä ilmoittaa, mikäli antamallasi sähköpostiosoitteella ei ole luotu Mediatunnusta.

En muista salasanaani, miten saan uuden?

Mediatunnuksesi käyttäjätunnus on sähköpostiosoite. Mikäli et muista Mediatunnuksesi salasanaa, voit tilata uuden tästä >>

Olen jo kirjautunut, mutta en pääse lukemaan kaikkia juttuja. Miksi en?

Onhan tilaus voimassa? Omat tilaukset näkee painamalla oikean yläkulman Asiakas-valikon alta löytyvää Omat tiedot -linkkiä. Linkki näkyy vain kirjautuneille käyttäjille, eli jos linkkiä ei näy, kirjaudu sisään ensin. Omat tiedot -sivulta on kohta Voimassa olevat tilaukset.

Jos tilauksesi ei näy Voimassa olet tilaukset – kohdassa, tarkistathan, että Mediatunnukseesi on yhdistetty asiakasnumerosi. Asiakasnumerosi löydät esimerkiksi viimeisimmästä tilauslaskustasi. Lue lisää Mediatunnuksesta täältä >>

Mistä löydän urheilun/ulkomaat/kolumnit/yms?

Hyvä paikka aloittaa on vasemman yläkulman Sisältö-valikko. Sen alle on koottu kaikki verkkopalvelun journalistinen sisältö. Kaikki asiakkuuteen, kuten kirjautumiseen ja asiakaspalveluun, liittyvät asiat puolestaan löytyvät oikean yläkulman Asiakas-valikosta. Sisältö-valikossa on sekä pysyviä että vaihtuvia osastoja. Pysyvät osastot ovat:

  • Etusivu: Toimituksen valitsemat tämän hetken kiinnostavimmat ja tärkeimmät jutut sekä muut tärkeät nostot, kuten sarjakuvat ja päivän menovinkit.
  • Uusimmat: Kaikki verkkopalvelussa julkaistu journalistinen sisältö aikajärjestyksessä.
  • Paikalliset tai maakunta: Kaikki verkkopalvelussa julkaistu paikallinen sisältö (pois lukien urheilu) aikajärjestyksessä.
  • Uutissuomalainen: Kaikki verkkopalvelussa julkaistu valtakunnallinen ja kansainvälinen sisältö (pois lukien urheilu) aikajärjestyksessä.
  • Urheilu: Kaikki verkkopalvelussa julkaistu urheilusisältö aikajärjestyksessä.
  • Teemat: Kaikki verkkopalvelussa julkaistu teemasisältö, kuten asumisjutut, hyvinvointijutut, matkailujutut ja vastaavat, aikajärjestyksessä.
  • Pääkirjoitus & mielipide: Kaikki verkkopalvelussa julkaistu mielipideaineisto.
  • Haku: Mahdollisuus etsiä hakusanoilla juttuja kaikesta verkkopalvelussa julkaistusta sisällöstä. Paras tapa löytää kauan aikaa sitten julkaistuja juttuja.
  • Näköislehti: Päivän paperilehti luettavissa digitaalisessa muodossa. Älypuhelinta suuremmilla näytöillä linkki näköislehteen näkyy heti yläpalkissa, ei Sisältö-valikon alla.

Vaihtuvat osastot sijaitsevat Sisältö-valikossa Toimitus suosittelee -otsikon alla. Toimitus nostaa tähän kohtaan haluamiaan ajankohtaisia aiheita. Aiheen nimeä painamalla näkee kaikki aiheeseen liittyvät jutut aikajärjestyksessä.

Mistä löydän näköislehden?

Linkki näköislehteen on puhelimilla vasemman yläkulman Sisältö-valikon alla. Isommilla näytöillä linkki näkyy heti yläreunan valikkopalkissa.

Miten löydän aiemmin julkaistun jutun?

Kaikkien verkkopalvelun osastonäkymien alareunassa on rajaton sivutus aiempiin juttuihin. Sivutuslinkkejä painamalla voit peruuttaa rajattomasti taaksepäin historiassa. Jos et tiedä, missä osastossa juttu on julkaistu, sivutustoimintoa kannattaa käyttää Uusimmat-sivulla, josta löytyy kaikki palvelussa julkaistu journalistinen sisältö aikajärjestyksessä. Jos etsittävä juttu on hyvin vanha, todennäköisesti paras keino sen löytämiseen on Sisältö-valikon alta löytyvä Haku-toiminto.

Miten pääsen takaisin etusivulle?

Etusivulle pääsee vasemman yläkulman Sisältö-valikon Etusivu-linkistä tai painamalla sivun ylälaidassa olevaa lehden nimiötä.

Miten voin kommentoida?

Kommentointi vaatii kirjautumisen sisään Mediatunnuksella sekä voimassa olevan tilauksen. Ilman tilausta ei voi kommentoida juttuja, vaikka ne olisivat maksuttomia.

Voinko jakaa maksullisen jutun sosiaalisen median palveluihin?

Kaikki jutut voi jakaa sosiaalisen median palveluihin, kuten Facebookiin tai Twitteriin. Linkkejä juttuihin voi myös lähettää esimerkiksi Whatsapp-sovelluksessa. Juttujen yläreunassa on jakopainikkeet tavallisimpiin sosiaalisen median palveluihin, ja osoitteen voi myös kopioida selaimen osoiteriviltä. Jos sosiaaliseen mediaan jaettu juttu on maksullinen, ei-tilaajat näkevät siitä vain alun. Tilaajat voivat lukea jutun kokonaan myös sosiaalisen median palveluiden kautta.

Mitkä jutut ovat maksullisia ja mitkä maksuttomia?

Kun jutun avaa, maksullisuuden näkee siitä, että ruudulle tulee kehotus tilata lehti tai kirjautua sisään jutun lukemiseksi. Sisäänkirjautunut tilaaja ei näe maksullisuutta mistään, vaan hän voi lukea rajattomasti kaikkea sisältöä ilman keskeytyksiä. Esimerkiksi etusivulla tai muissa juttulistauksissa ei ole enää erikseen merkitty maksullisia juttuja.

Miksi verkkopalvelun kaikki jutut eivät ole ilmaisia, vaikka verkossa on paljon ilmaisia sisältöjä?

Laadukkaan paikallisen journalismin tekeminen on mahdotonta ilman tilaustuloja. Konkreettisesti kyse on siitä, että toimittajat saavat palkkaa asioiden seuraamisesta ja juttujen tekemisestä. Jos työn tulokset jaettaisiin ilmaiseksi, sanomalehdellä ei olisi enää taloudellisia edellytyksiä toimia. Muiden verkkopalveluiden ilmaisuus voi perustua esimerkiksi käyttäjän seuraamiseen ja tiedon myymiseen mainostajille, kuten Googlella ja Facebookilla. Ilmaisen sisällön taustalla voi olla myös jokin aatteellinen tai kaupallinen taho, joka haluaa saada omaa asiaansa edistettyä. Ylen sisällöt taas eivät ole ilmaisia, vaan suomalaiset maksavat niistä veroina. Kaikki merkittävät tilattavat sanomalehdet ovat nykyisin tilaajamaksullisia myös verkossa.

Maksoin tilauslaskuni vahingossa kahteen kertaan, mitä teen?

Tilauksesta maksettu ylimääräinen maksu huomioidaan seuraavan tilausjakson laskussa tai käytetään asiakkaalla olevaan avoimeen saatavaamme.

Jos haluat, että hyvityksen sijaan raha palautetaan tilillesi, ilmoita tilinumerosi oman lehtesi asiakaspalveluun. Ylimääräisen maksun palautuksesta perimme käsittely- ja postituskulun 4 euroa. Käsittely- ja postituskulua ei veloiteta, jos asiakkaan ylimääräinen maksu käytetään seuraavan tilauslaskun maksamiseen tai jos rahan palauttaminen liittyy kuolemantapaukseen.

Miten jakelunkeskeytys vaikuttaa laskutukseen?

Paperilehden kestotilauksen jakelunkeskeytystä hyvitetään keskeytysajalta tilausaikana siten, että seuraavan laskutusjakson alku siirtyy eteenpäin. Määräaikaisten lehtitilausten jakelunkeskeytyksiä ei hyvitetä. Verkkotuotteiden tilausta ei voi keskeyttää eikä verkkotuotteen käyttämättä jättämisestä voi saada hyvitystä.

Mikäli paperilehden tilaukseen liittyy digitaalinen lukuoikeus (yhdistelmätilaus), jää sen käyttöoikeus voimaan paperilehden jakelunkeskeytyksen ajaksi, kun keskeytys tehdään verkkopalvelun kautta. Jakelunkeskeytys siirtää seuraavan laskutusjakson alkua eteenpäin keskeytysajalla. Hyvitettävästä ajasta vähennetään kuitenkin Verkko-tuotteen normaalihintaa vastaava aika keskeytyksen pituuden perusteella. Jos yhdistelmätuotteen digitaalista lukuoikeutta ei jätetä voimaan jakelunkeskeytyksen ajaksi, hyvitetään keskeytysaika täysimääräisenä.

Keski-Suomen Median lehtien yhdistelmätilauksien jakelunkeskeytysaika hyvitetään täysimääräisenä.

Voinko saada tilauslaskun sähköpostiini?

Kyllä, se on mahdollista. Voit ilmoittaa laskutustavan muutoksesta ottamalla yhteyttä asiakapalveluumme. Sähköpostilaskusta voit lukea lisää täältä.

Voinko maksaa tilauslaskun useammassa erässä?

Voit sopia kestotilauksen maksuvälin 12, 6, 4, 3 tai 2 kuukauden välein. Mitä pidempi laskutusväli, sen edullisemmaksi päivittäinen lehti tulee. Alle 12 kk laskutusvälein maksettaessa erälisä on 3 €/lasku. Määräaikaisen tilauksen voi maksaa erissä vain, jos siitä on erikseen mainittu. Yhden kuukauden normaalihintaisen laskutusjakson valinta edellyttää suoramaksua tai jatkuvaa korttiveloitusta. Voit muuttaa tilauksesi maksuväliä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Voinko saada tilauslaskulle lisää maksuaikaa?

Voit keskustella eräpäivän siirrosta ja maksusuunnitelmista asiakaspalvelumme kanssa. Katso asiakaspalvelun yhteystiedot täältä.

Unohdin maksaa tilauslaskuni eräpäivänä, mitä tapahtuu?

Asiakkaalle lähetetään ensin maksumuistutus. Maksumuistutuksen lähettämisestä peritään 5 euron suuruinen maksumuistutusmaksu. Jos maksumuistutus jää maksamatta, lehden jakelu keskeytetään. Seuraavaksi asiakkaalle lähetetään loppulasku niitä lehdistä, jotka asiakkaalle ehdittiin toimittaa ennen tilauksen keskeyttämistä. Jos loppulasku jää maksamatta, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi. Sen jälkeen laskun perintään liittyy lehtimaksun lisäksi perintätoimiston veloittamia korko- ja käsittelykuluja. Uusi tilaus/tilausjakso ei voi alkaa mihinkään Mediatalo Keskisuomalaisen tuotteeseen, jos asiakkaalla on erääntyneitä maksamattomia laskuja tai lasku on siirretty perintään. Keskisuomalaisella on oikeus keskeyttää tai irtisanoa tilaus, jos tilausta ei ole maksettu sopimuksen mukaisesti.

Miten tilauksen voi maksaa?

Tilatessasi verkkosivulla, voit maksaa tilauksen verkkopankissa tai luottokortilla. Voit tilata tilauksesi myös laskulle, jonka toimitamme paperilaskuna. Veloitamme asiakkaalle lähetettävästä paperilaskusta 1 €:n käsittely- ja postituskulun (sis. alv.) Laskulla maksaessasi tarkista aina, että maksusi viitenumero ja summa ovat samat kuin laskun viitenumero ja summa. Näin varmistat maksusi kirjautumisen oikein!

Maksaminen onnistuu myös asiakaspalvelupisteissämme. Tarjottavat maksutavat voivat kuitenkin vaihdella lehti-, tilauslaji- tai kampanjakohtaisesti. Lue lisää tilauslaskutuksesta täältä.

Kuinka saan e-laskun käyttööni?

Ole yhteydessä omaan pankkiisi ja solmi verkkopankkisopimus, jollet jo käytä verkkopankkia. Tämän jälkeen voit tehdä e-laskusopimuksia verkkopankkisi kautta. Käytä e-laskusopimuslomakkeella tunnisteena asiakasnumeroasi. Voit lukea lisää e-laskusta täältä.

Kuinka yritykseni voi ottaa verkkolaskutuksen käyttöön?

Jos yrityksesi on siirtynyt käyttämään verkkolaskua, voimme toimittaa tilauslaskun verkkolaskuna yrityksellesi heti kun olet ilmoittanut meille yrityksesi y-tunnuksen, verkkolaskuosoitteen ja operaattoritunnuksen (välittäjän). Voit ilmoittaa tiedot täällä.

Sain maksumuistutuksen, mitä teen?

Tarkista, oletko jo maksanut laskun aikaisemmin. Jos näin ei ole, lasku tulee maksaa eräpäivään mennessä, jottei se siirry perintätoimistoon.

Jos lasku on maksettu, mutta siitä tuli muistutus, tarkista pankistasi, milloin lasku on maksettu, mille tilille se on maksettu, mitä viitenumeroa tai viitettä maksussa on käytetty ja maksun summa. Tarvitsemme nämä tiedot, jotta voimme selvittää mitä suorituksellesi on tapahtunut.

Maksaessasi käytä aina viitenumeroa viimeisimmältä laskultasi. Viitteettöminä maksetuista suorituksista joudumme laittamaan pankkiin kyselyn asiakkaan osoitetietojen selvittämiseksi. Tähän menee pankista riippuen aikaa päivistä viikkoihin.

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Löydät asiakasnumerosi tilauslaskusta. Voit myös kysyä asiakasnumeroasi lähettämällä tekstiviestin ASIAKASNUMERO numeroon 13520 (viestin hinta 0,25 €). Voit myös pyytää asiakasnumerosi asiakaspalvelusta tämän lomakkeen kautta.

Voinko tilata paperilehden ulkomaille?

Paperilehden tilaaminen ulkomaille on mahdollista. Tällaisissa tapauksissa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon lehden jakelun viivästyminen. Veloitamme tilaushinnan lisäksi myös ulkomaan postimaksun. Mikäli haluat kääntää lehtitilauksesi ulkomaille, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Sähköistä lehteä pääset lukemaan myös ulkomailla, kun sinulla on toimiva nettiyhteys ja tilaus, joka sisältää verkkolukuoikeuden. Tutustu tuotteisiimme tästä.

Kuinka voin päättää tilaukseni?

Tilauksen voi päättää vain asiakaspalvelumme kautta henkilökohtaisella pyynnöllä. Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä.

Kestotilaus laskutetaan jaksoissa ja kätevintä on päättää kestotilaus laskutusjakson päättyessä. Jos asiakas haluaa päättää tilauksen muuhun ajankohtaan, kuin laskutusjakson loppuun, tai vaihtaa esimerkiksi tilausmuotoa, joudutaan muutostilanteessa yleensä joko palauttamaan rahaa asiakkaalle tai siirtämään sitä toiselle tilaukselle. Emme voi tehdä tätä muutoin kuin henkilökohtaisella pyynnöllä. Tarvitsemme myös tiedot mihin ja miten mahdollinen ylimääräinen tilausmaksu palautetaan.

Jos tilaus päätetään kesken tilausjakson, veloitamme jo toimitetuista tuotteista hinnastonmukaisen maksamattoman osan tai palautamme tilaajalle tilausjakson maksetusta summasta jäljelle jääneen osan. Pienin palautettava summa on 10 €, ja veloitamme 4 € suuruisen käsittelymaksun rahan palautuksesta pankkitilille.

Miksi kannattaa valita kestotilaus?

Kestotilaus on helpoin tilaustapa. Kestotilaus tulee pidemmällä aikavälillä määräaikaista tilausta edullisemmaksi ja sinun ei tarvitse huolehtia tilauksen uudistamisesta. Kestotilaus on myös joustavampi; voit tehdä keskeytyksen, josta saat aikahyvityksen tilausjaksoosi. Kestotilaajana saat myös muita erilaisia rahanarvoisia etuja. Lue lisää kestotilaajan eduista täältä.

Voinko keskeyttää tilaukseni jakelun tilapäisesti?

Jos olet kestotilaaja, voit keskeyttää paperilehden jakelun tilapäisesti, esim. loman ajaksi. Jos keskeytys on vähintään 3 päivää, hyvitämme sen sinulle siirtämällä seuraavan laskutusjakson alkua eteenpäin. Tee jakelunkeskeytys kätevästi verkossa täältä.

Pelkän verkkotuotteen sisältävää tilausta ei voi keskeyttää eikä käyttämättä jäänyttä lukuaikaa hyvitetä.

Miten teen tilauksen?

Tutustu tuotteisiimme ja valitse itsellesi se tuote, joka sinulle parhaiten sopii. Tilauksen voit tehdä kätevästi verkossa täältä.

Voinko kääntää lehden tilapäisesti toiseen osoitteeseen?

Voit tehdä tilapäisen osoitteenmuutoksen esim. lomaosoitteeseesi tai tuttavasi osoitteeseen, jolle haluaisit lehden väliaikaisesti kääntää. Tee tilapäinen osoitteenmuutos kätevästi verkossa täältä. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja pyytää muutoksen sitä kautta.

Kuinka voin vaihtaa tilaamaani tuotetta?

Jos sinulla on voimassaoleva tilaus, voi tuotteenmuutoksen tehdä pääsääntöisesti vain asiakaspalvelussa esim. lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluumme. Verkossa muutosta ei voi tehdä, koska haluamme varmistaa, että kaikki sujuu mallikkaasti: aiempi tilauksesi pitää lopettaa ja sopia jo mahdollisesti maksettujen maksujen siirtämisestä uuden tilauksen hyväksi.

Osoitteeni muuttuu, riittääkö Postille tehty osoitteenmuutos?

Postille ja väestörekisterikeskukseen tehty osoitteenmuutos ei välity sanomalehtiin, joten uusi osoite tulee ilmoittaa myös tilaamallesi lehdelle. Osoitemuutoksen voit tehdä kätevästi verkossa.

Saanko uutena tilaajana tutustumisalennusta?

Uudelle tilaajalle on aika-ajoin tarjolla tutustumistarjouksia. Ota yhteys asiakaspalveluumme niin tarjoamme sinulle sopivaa tilausta parhaaseen hintaan.

Olen opiskelija, saanko alennusta?

Opiskelija on oikeutettu opiskelija-alennukseen, kun hän opiskelee ammattiin valmistavia opintoja päätoimisesti, asuu omassa taloudessa ja tilaa lehden opiskelupaikkakunnalle. Opiskelu todistetaan opiskelijakortilla tai tilauslomakkeella pyydetyillä tiedoilla.

Miksi verkossa julkaistu erikoislehti ei sisälly paperisen tuotteen tilaukseen?

Verkossa voidaan julkaista esimerkiksi juhlapyhien aikaan erillistä sisältöä, esimerkiksi näköislehtenä erikoislehden muodossa. Erikoislehtien julkaiseminen ja julkaisutiheys vaihtelevat lehtikohtaisesti. Verkossa julkaistut sisällöt ovat käytettävissä vain yhdistelmä – ja verkkotuotteiden tilaajille, kuten muukin verkossa julkaistu maksullinen sisältö. Mikäli tilaat tällä hetkellä vain paperilehteä, voit vaihtaa tilausmuotosi helposti yhdistelmätilaukseen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tällä lomakkeella.

Mikä on Mediatunnus?

Mediatunnus on Mediatalo Keskisuomalaisen sähköisten palveluiden käyttöä varten luotava käyttäjätunnus. Mediatunnus on maksuton, ja voit luoda sen itsellesi milloin tahansa.

Kun olet kirjautunut Mediatunnuksella, voit käyttää tilaukseesi kuuluvia palveluja verkossa, tehdä uusia tilauksia ja esim. osoitteenmuutoksen tai jakelunkeskeytyksen. Lisäksi voit osallistua keskusteluun verkkopalvelussamme.

Miksi en pääse lukemaan kaikkia artikkeleita verkossa?

Osa verkkopalveluidemme sisällöstä on tarkoitettu vain digitilaajille. Käyttääksesi tilaukseesi kuuluvia digisisältöjä, sinun pitää olla kirjautuneena Mediatunnuksellasi.

Voit tarkastaa voimassa olevat tilauksesi ja niihin kuuluvat palvelut Omat tiedot -sivulta.

Miten saan käyttäjätunnukset palveluihin?

Käyttäjätunnuksen eli Mediatunnuksen voit saada käyttöösi kahdella eri tavalla:

  1. Voit luoda Mediatunnuksen itsellesi verkkopalveluissamme milloin haluat. Katso tarkemmat ohjeet Mediatunnuksen luomiseen tästä.
  2. Kun teet tilauksen ja kerrot sähköpostiosoitteesi, asiakaspalvelumme luo sinulle Mediatunnuksen automaattisesti. Kun olemme luoneet tunnuksen, saat sähköpostiisi ohjeen salasanan määrittämiseen.

Miksi Mediatunnus kannattaa luoda?

Kun olet kirjautuneena Mediatunnuksellasi, saat käyttöösi kaikki tilaukseesi liittyvät palvelut. Voit kommentoida juttuja ja lukea vain tilaajille tarkoitettuja sisältöjä, mikäli tilaukseesi sisältyy VerkkoPlus-tilaus.

Lisäksi voit tehdä jakelunkeskeytyksiä, osoitteenmuutoksia ja uusia tilauksia. Tekemällä tilausmuutokset verkossa vältyt mahdolliselta jonottamiselta asiakaspalvelussa. Verkossa voit asioida vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä – silloin kun sinulle parhaiten sopii!

Miksi Mediatunnusta varten tarvitaan toimiva sähköpostiosoite?

Sähköpostiosoitteesi toimii käyttäjätunnuksena. Kun hankit Mediatunnuksen, saat tunnuksen aktivointilinkin antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Tilatessasi tuotteita verkossa saat tilausvahvistuksen sähköpostiisi. Jos unohdat salasanasi, voit tilata salasanan vaihtolinkin sähköpostiisi.

Olen unohtanut salasanani. Miten saan uuden?

Voinko käyttää samaa Mediatunnusta eri verkkopalveluissa?

Kyllä voit. Yhdellä Mediatunnuksella voit kirjautua sisään mihin tahansa Mediatalo Keskisuomalaisen sanomalehtien verkkosivuille, osallistua keskusteluun ja tehdä muutoksia omiin tietoihisi. Sinun ei siis tarvitse luoda uutta Mediatunnusta käyttääksesi eri lehtien palveluita.

Mitä eroa on rekisteröitymisellä ja kirjautumisella?

Rekisteröitymisellä tarkoitetaan Mediatunnuksen luomista, joka tarvitsee tehdä vain kerran. Kun rekisteröityminen on tehty, sinulla on käytössäsi Mediatunnus (sähköpostiosoitteesi ja salasana), joilla voit jatkossa kirjautua palveluihin.

Millä selaimilla ja tietokoneen käyttöjärjestelmillä voin käyttää verkkopalveluita?

Kaikki verkkopalvelumme toimivat yleisimmillä nykyaikaisilla verkkoselaimilla ja käyttöjärjestelmillä. Varmistaaksesi verkkosivujen parhaan mahdollisen toiminnan sinun kannattaa ladata laitteellesi mahdollisimman tuore selainversio ja päivittää selaintasi sitä mukaa kun päivityksiä on saatavilla. Myös selaimen asetukset ja mahdolliset lisäosat voivat vaikuttaa palveluiden toimintaan.

Emme takaa palveluiden toimivuutta Internet Explorer 11 ja sitä vanhemmilla selainversioilla.

Minulla on ongelmia kirjautua sisään verkkopalveluihin. Mitä teen?

Varmista aluksi, että käytät varmasti oikeaa salasanaa, Mikäli et muista salasanaasi tai haluat muuttaa sen, tilaa salasanan vaihtolinkki sähköpostiisi.

Mikäli salasanasi on oikea ja kirjautumisongelma ei poistu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko jakaa vain tilaajille tarkoitettuja artikkeleita sosiaalisessa mediassa?

Artikkelien jakaminen onnistuu vaikka sisältö olisi vain tilaajille tarkoitettua. Verkkopalveluissa voi kuitenkin olla eroa siinä, pääseekö toinen käyttäjä lukemaan jaetun artikkelin ilman tilausta vai ei.

Aukeamalla teksti on kovin pientä. Miten saan tekstin näkymään paremmin? 

Tekstiä suurennetaan klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä. Toinen klikkaus pienentää sivun alkuperäiseen kokoon. Jos haluat suurentaa sivun haluamaasi kokoon, käytä hiiren rullaa. Eteenpäin pyörittäminen suurentaa ja taaksepäin pyörittäminen pienentää. Sivun kokoa voi muuttaa myös plus- ja miinusnäppäimillä. Tämä on tarkempi tapa kuin hiiren rulla. 

Miten siirryn sivulta toiselle?

Näköislehti-ikkunan oikeassa ja vasemmassa reunassa on nuoli-painikkeet. Niistä voi siirtyä lehdessä eteen- ja taaksepäin. Toinen vaihtoehto on nuolinäppäimet: oikealla siirryt lehdessä eteenpäin ja vasemmalla taaksepäin. 

Haluaisin siirtyä suoraan esim. urheilusivulle. Miten se tapahtuu?

Vasemman ylänurkan painikkeesta klikkaamalla aukeaa lehden sisällysluettelo. Siitä voit siirtyä suoraan haluamallesi osastolle. 

Miten voin tulostaa sivuja näköislehdestä?

Näköislehden vasemman reunan valikosta löydät Tulosta sivu –painikkeen.  Voit valita tulostusasetuksista koko aukeaman tai vain jommankumman aukeaman sivuista tarkentamalla tulostusaluetta. 

Minulla näkyy aukeama. Saanko lehden luettua sivu kerrallaan? 

Lehti näkyy aukeama kerrallaan. Voit suurentaa sivun niin, että näet vain yhden sivun sisältöjä. 

Mistä löydän vanhat lehdet?

Lehtiarkisto löytyy näköislehden päivämäärä -toiminnosta. Avaa valikko vasemmasta yläkulmasta ja klikkaa päivämäärää. Näytöllesi avautuu päivän lehti kokonaisuudessaan. Klikkaamalla vasemmasta yläreunasta lehden nimeä pääset selaamaan arkistoituja näköislehtiä.

Miten pääsen näköislehteen?

Näköislehden lukeminen edellyttää voimassa olevaa tilausta sekä Mediatunnusta. Näköislehden löydät verkkopalvelumme yläreunan valikosta. Jos et ole vielä kirjautunut sisälle, sivusto pyytää sinua kirjautumaan Mediatunnuksellasi. Mikäli sinulla ei ole vielä Mediatunnusta, voit luoda sen kirjautumissivulla.

Kun kirjaudu –ikkunassa ruksitat kohdan Muista minut, niin järjestelmä muistaa tunnukset jatkossa. Voit myös tallentaa tunnukset selaimen muistiin. Riippuu selaimesta, millä tavalla kysyy tätä toimintoa. Uusinta lehteä pääset lukemaan klikkaamalla lehden etusivua. 

Miten sivun sisällä liikutaan?

Nuolinäppäimillä voit liikkua vasemmalle ja oikealle, ylös ja alas. Toinen tapa on painaa hiiren vasen näppäin pohjaan, tartu sivuun ja liikuttele sitä haluamallasi tavalla. Kun haluat siirtyä lehdessä eteenpäin seuraavalle aukeamalla suurennetulta sivulta, klikkaa ensin hiirellä sivu pienemmäksi, ja siirry nuolinäppäimillä tai hiirellä raahaamalla.

Miksi näköislehdessä tulee mainoksia sivujen väliin?

Digitaalisissa tuotteissamme on mainontaa; ajoittain myös erilaista mainontaa kuin esimerkiksi lehdessä. Tarkoitus on että tuotteemme palvelevat entistä paremmin lukijoita sekä ilmoittaja-asiakkaitamme.

Näköislehti ei avaudu vaikka yritän kirjautua sisään

Jos näköislehti ei avaudu luettavaksi, tarkista evästeet. Evästeet on oltava sallittuja, jotta näköislehti avautuu kirjautumisen jälkeen luettavaksi. Jos kirjaudut sisään, eikä sivun oikean reunan Kirjaudu-linkin paikalle ilmaannu nimeäsi, on evästeet todennäköisesti estetty. Voit kokeilla toisella selaimella, tai muuttaa selainasetuksista evästeet käyttöön. Ohessa ohjeet selainkohtaisesti: 

Ohje chromelle löydät täältä >>

Ohje firefoxille löydät täältä >> 

Ohje IE:lle löydät täältä >>

Näköislehden sivu ei vaihdu tai jumittaa

Kokeilkaa päivittää sivu uudelleen sen ollessa aktiivisena näppäinkomennolla F5. Jos tämä ei auta, voitte poistaa välimuistin esimerkiksi näppäinkomennolla Ctrl+ Shift+Delete. 

Mistä saan sovelluksen? Maksaako sovellus erikseen?

Kunkin käyttöjärjestelmän sovelluskaupasta; IOS: AppStore ja Android: Play-kauppa.

Kirjoita hakuun lehden nimi ja lataa sovellus. Sovellus on ilmainen.

Lukemiseen tarvitset voimassa olevan tilauksen (lehti ja digi tai pelkän digitilauksen) sekä Mediatunnuksen. 

Mitkä ovat mobiilisovelluksen käyttöjärjestelmävaatimukset?

Sovellukset toimivat seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa: 

iOS: iPhone tai iPad, joissa käyttöjärjestelmänä  iOS 10 tai uudempi. 

Android: Yleisimmät tabletit ja puhelimet, joissa käyttöjärjestelmänä Android 6.0 tai uudempi. 

Jos käyttöjärjestelmä on vanhempi versio, eikä päivitettävissä enää, onnistuu näköislehden lukeminen laitteen selaimen kautta lehden verkkosivuilta.

Windows-laitteille emme tarjoa tällä hetkellä erillisiä sovelluksia.

Voiko sovellusta käyttää ilman voimassa olevaa tilausta?

Sovelluksen käyttö edellyttää voimassa olevaa tilausta, johon kuuluu myös sähköiset digipalvelut. Voit tarkistaa helposti tilauksesi sisällön Omat tiedot -näkymästä.

Sovellus meni jumiin. Mitä teen?

Kirjaudu sovelluksesta ulos ja uudestaan sisälle. Ellei tämä auta, poista sovellus ja lataa uudestaan. 

Mihin aikaan lehti ilmestyy sovelluksessa?

Julkaisemme lehden aamuyöllä, viimeistään klo 2.

Mitä mainoksia sovelluksissa on?

Näköislehdessä on aivan samat mainokset kuin paperilehdessäkin.  

Sovelluksessa on ajoittain myös erilaista mainontaa kuin esimerkiksi paperisessa lehdessä. 

Tarkoitus on että tuotteemme palvelevat entistä paremmin lukijoita sekä ilmoittaja-asiakkaitamme.

Laitteen muisti on täynnä. Kuinka voin poistaa jo ladattuja näköislehtiä?

Voit poistaa jo ladattuja ja luettuja näköislehtiä seuraavalla tavalla: 

Avaa valikosta ”Lataukset” -> Poista lehtiä. 

Jos olet ladannut useamman lehden, voit poistaa kaikki kerralla -> Valitse kaikki -> Poista. 

Tai voit poistaa vain tietyt lehdet klikkaamalla valitsemiesi lehtien kansikuvia -> Poista. 

Mitä ovat ilmoitukset ja miten saan ne käyttööni?

Ilmoitukset eli reaaliaikaiset push-viestit tarjoavat sinulle kiinnostavimpia uutisia ja ajankohtaisimpia aiheita suoraan laitteeseesi. Saat ilmoitukset käyttöösi avaamalla sovelluksen valikosta ”Asetukset” ja sieltä Ilmoitukset-kohdan alta ”Hallitse ilmoituksia”. Muuta valintaa kohdassa ”Salli ilmoitukset”. Valintaa muuttamalla saat ilmoitukset joko päälle tai pois. 

Miten kirjaudun ulos sovelluksesta?

Asetukset-osiosta löytyy Kirjaudu ulos -painike.

Voinko muuttaa tekstin kokoa?

Päivän lehti -sovelluksessa saat suurennettua näköislehden tekstiä joko kaksoisklikkaamalla ruutua jutun päältä tai kahdella sormella loitontamalla niitä ruudun päällä. Pääset takaisin alkuperäiseen kokoon esim. kaksoisklikkaamalla ruutua uudestaan. 

Katso Asetukset-osiosta kohta ”paperikoon suurentaminen”. Voit säätää paperikokoa lisätäksesi suurennusta.

Voinko tehdä päivän lehti -sovelluksessa hakuja?

Päivän lehti – sovelluksessa ei ole haku-toimintoa.

Sovellus herjaa ”Virheellinen käyttäjätunnus tai salasana”, mitä teen?

Ongelmaan voi olla useita ratkaisuvaihtoehtoja. 

  1. Varmista salasanan kirjoitusasu. Sovelluksiin liittyvät kirjautumisongelmat liittyvät usein väärään salasanaan. Useat mobiililaitteet muuttavat tekstikenttään syötettävän tekstin ensimmäisen kirjaimen oletuksena isoksi alkukirjaimeksi, jolloin salasana ei täsmää Mediatunnukseen määritetyn salasanan kanssa. Mikäli et muista salasanaasi tai haluat muuttaa sen, tilaa salasanan vaihtolinkki sähköpostiisi.
  2. Onhan sovellusversiosi päivitetty uusimpaan? Käy tarkistamassa tuorein versionumero sovelluskaupastasi.
  3. Olethan käynyt verkkoselaimen kautta kirjautumassa? Kannattaa kokeilla, että Mediatunnuksesi toimii ja VerkkoPlus tilauksesi näkyy omissa tuotteissasi. Näköislehden pääsee lukemaan mobiililaitteissa myös selaimella. Salasanan vaihtaminen Mediatunnukseen voi myös auttaa kirjautumisongelmissa.

Mikäli et muista salasanaasi tai haluat muuttaa sen, tilaa salasanan vaihtolinkki sähköpostiisi.

Mikäli salasanasi on oikea ja kirjautumisongelma ei poistu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Miten lataan päivän lehden ja löytyykö sovelluksesta vanhoja lehtiä?

Näköislehdet-osiosta löytyy päivän lehti sekä aikaisemmat numerot. Lehti latautuu etusivun kuvaa klikkaamalla. Tai jos haluat lukea offline-tilassa esimerkiksi lentokoneessa, klikkaa Lataa -painiketta. 

Lehti ei tullut, mitä teen?

Puuttuvasta lehdestä kannattaa ilmoittaa heti aamulla. Voit ilmoittaa puuttuneesta lehdestä täyttämällä lomakkeen verkossa tai soittamalla jakelupäivystykseemme. Katso jakelun yhteystiedot täältä.

Lehti jaettiin myöhässä, mihin voin ilmoittaa asiasta?

Mikäli lehti on jaeltu myöhässä, voit ilmoittaa asiasta täyttämällä lomakkeen verkossa tai soittamalla jakelupäivystykseemme. Katso jakelun yhteystiedot täältä.

Mitä ovat kuluttajailmoitukset tai perheilmoitukset?

Kuluttajailmoituksilla tarkoitetaan yleisesti kuluttaja-asiakkaiden jättämiä ilmoituksia. Nämä ilmoitukset on tarkoitettu yksityisluonteiseen ilmoitteluun, ei yritysluonteiseen toimintaan.

Kuluttajailmoitus voi olla rivi-ilmoitus, millihintainen kehysilmoitus tai moduulikokoinen ilmoitus. Erityyppisiin kuluttaja-ilmoituksiin voi liittyä myös kestotilaajan etuja, joita voit hyödyntä lehden kestotilaajana ilmoitusta jättäessä.

Perheilmoituksissa voit onnittella tai kiittää ystäviäsi ja perheenjäseniä lehti-ilmoituksella. Jaa lehdessä iloinen perhetapahtuma kuten kihlaus, vauvan syntymä tai vihkiminen.

Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Mitä ovat osastoilmoitukset?

Osastoilmoitukset ovat ilmoituksia, jotka on järjestelty lehden sivuilla erityyppisten osastojen alle, kuten ”Vuokralle tarjotaan”, ”Myydään”, jne. Osastoilmoitukset löytyvät lehden takaosasta varsinaisen uutissisällön jälkeen. Osastoilmoitukset on tarkoitettu sekä yksityisille henkilöille että yrityksille.

Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Mitä ovat seura- ja järjestötoiminta -ilmoitukset?

Seura- ja järjestötoiminta -ilmoitukset ovat ilmoituksia, joilla yhdistykset voidat tiedottaa jäseniään järjestön sisäisistä tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista. Palstalle ei voi jättää ilmoituksia, jotka koskevat kaikille avoimia yhdistyksen järjestämiä tapahtumia.

Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Mitä ovat kuolinilmoitukset ja surukiitokset?

Kuolinilmoituksella ja surukiitoksella voit muistaa vainajaa ja kiittää vainajan hoitoon osallistuneita hyvästä hoidosta sekä läheisiä ja ystäviä osanotosta ja myötäelämisestä.

Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Miten jätän ilmoituksen?

Ilmoituksen voit jättää verkossa, sähköpostilla tai käymällä asiakaspalvelupisteellä. Asiakaspalvelun yhteystiedot sekä asiakaspalvelupisteen sijainnin ja aukioloajat löydät yhteystiedoista.