Usein kysytyt kysymykset

  • TIlauslaskutus
  • Tilaukset
  • Jakelu
  • Ilmoitukset
  • Sähköiset palvelut

Maksoin tilauslaskuni vahingossa kahteen kertaan, mitä teen?

Tilauksesta maksettu ylimääräinen maksu huomioidaan seuraavan tilausjakson laskussa tai käytetään asiakkaalla olevaan avoimeen saatavaamme.

Jos haluat, että hyvityksen sijaan raha palautetaan tilillesi, ilmoita tilinumerosi oman lehtesi asiakaspalveluun. Ylimääräisen maksun palautuksesta perimme käsittely- ja postituskulun 4 euroa. Käsittely- ja postituskulua ei veloiteta, jos asiakkaan ylimääräinen maksu käytetään seuraavan tilauslaskun maksamiseen tai jos rahan palauttaminen liittyy kuolemantapaukseen.

Miten jakelunkeskeytys vaikuttaa laskutukseen?

Paperilehden kestotilauksen jakelunkeskeytystä hyvitetään keskeytysajalta tilausaikana siten, että seuraavan laskutusjakson alku siirtyy eteenpäin. Määräaikaisten lehtitilausten jakelunkeskeytyksiä ei hyvitetä. Verkkotuotteiden tilausta ei voi keskeyttää eikä verkkotuotteen käyttämättä jättämisestä voi saada hyvitystä.

Mikäli paperilehden tilaukseen liittyy digitaalinen lukuoikeus (yhdistelmätilaus), jää sen käyttöoikeus voimaan paperilehden jakelunkeskeytyksen ajaksi, kun keskeytys tehdään verkkopalvelun kautta. Jakelunkeskeytys siirtää seuraavan laskutusjakson alkua eteenpäin keskeytysajalla. Hyvitettävästä ajasta vähennetään kuitenkin Verkko-tuotteen normaalihintaa vastaava aika keskeytyksen pituuden perusteella. Jos yhdistelmätuotteen digitaalista lukuoikeutta ei jätetä voimaan jakelunkeskeytyksen ajaksi, hyvitetään keskeytysaika täysimääräisenä.

Keski-Suomen Median lehtien yhdistelmätilauksien jakelunkeskeytysaika hyvitetään täysimääräisenä.

Voinko saada tilauslaskun sähköpostiini?

Kyllä, se on mahdollista. Voit ilmoittaa laskutustavan muutoksesta ottamalla yhteyttä asiakapalveluumme. Sähköpostilaskusta voit lukea lisää täältä.

Voinko saada tilauslaskulle lisää maksuaikaa?

Voit keskustella eräpäivän siirrosta ja maksusuunnitelmista asiakaspalvelumme kanssa. Katso asiakaspalvelun yhteystiedot täältä.

Unohdin maksaa tilauslaskuni eräpäivänä, mitä tapahtuu?

Asiakkaalle lähetetään ensin maksumuistutus. Maksumuistutuksen lähettämisestä peritään 5 euron suuruinen maksumuistutusmaksu. Jos maksumuistutus jää maksamatta, lehden jakelu keskeytetään. Seuraavaksi asiakkaalle lähetetään loppulasku niitä lehdistä, jotka asiakkaalle ehdittiin toimittaa ennen tilauksen keskeyttämistä. Jos loppulasku jää maksamatta, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi. Sen jälkeen laskun perintään liittyy lehtimaksun lisäksi perintätoimiston veloittamia korko- ja käsittelykuluja. Uusi tilaus/tilausjakso ei voi alkaa mihinkään Mediatalo Keskisuomalaisen tuotteeseen, jos asiakkaalla on erääntyneitä maksamattomia laskuja tai lasku on siirretty perintään. Keskisuomalaisella on oikeus keskeyttää tai irtisanoa tilaus, jos tilausta ei ole maksettu sopimuksen mukaisesti.

Miten tilauksen voi maksaa?

Tilatessasi verkkosivulla, voit maksaa tilauksen verkkopankissa tai luottokortilla. Voit tilata tilauksesi myös laskulle, jonka toimitamme paperilaskuna. Veloitamme asiakkaalle lähetettävästä paperilaskusta 1 €:n käsittely- ja postituskulun (sis. alv.) Laskulla maksaessasi tarkista aina, että maksusi viitenumero ja summa ovat samat kuin laskun viitenumero ja summa. Näin varmistat maksusi kirjautumisen oikein!

Maksaminen onnistuu myös asiakaspalvelupisteissämme. Tarjottavat maksutavat voivat kuitenkin vaihdella lehti-, tilauslaji- tai kampanjakohtaisesti. Lue lisää tilauslaskutuksesta täältä.

Kuinka saan e-laskun käyttööni?

Ole yhteydessä omaan pankkiisi ja solmi verkkopankkisopimus, jollet jo käytä verkkopankkia. Tämän jälkeen voit tehdä e-laskusopimuksia verkkopankkisi kautta. Käytä e-laskusopimuslomakkeella tunnisteena asiakasnumeroasi. Voit lukea lisää e-laskusta täältä.

Kuinka yritykseni voi ottaa verkkolaskutuksen käyttöön?

Jos yrityksesi on siirtynyt käyttämään verkkolaskua, voimme toimittaa tilauslaskun verkkolaskuna yrityksellesi heti kun olet ilmoittanut meille yrityksesi y-tunnuksen, verkkolaskuosoitteen ja operaattoritunnuksen (välittäjän). Voit ilmoittaa tiedot täällä.

 

Sain maksumuistutuksen, mitä teen?

Tarkista, oletko jo maksanut laskun aikaisemmin. Jos näin ei ole, lasku tulee maksaa eräpäivään mennessä, jottei se siirry perintätoimistoon.

Jos lasku on maksettu, mutta siitä tuli muistutus, tarkista pankistasi, milloin lasku on maksettu, mille tilille se on maksettu, mitä viitenumeroa tai viitettä maksussa on käytetty ja maksun summa. Tarvitsemme nämä tiedot, jotta voimme selvittää mitä suorituksellesi on tapahtunut.

Maksaessasi käytä aina viitenumeroa viimeisimmältä laskultasi. Viitteettöminä maksetuista suorituksista joudumme laittamaan pankkiin kyselyn asiakkaan osoitetietojen selvittämiseksi. Tähän menee pankista riippuen aikaa päivistä viikkoihin.

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Löydät asiakasnumerosi tilauslaskusta. Voit myös kysyä asiakasnumeroasi lähettämällä tekstiviestin ASIAKASNUMERO numeroon 13520 (viestin hinta 0,25 €). Voit myös pyytää asiakasnumerosi asiakaspalvelusta tämän lomakkeen kautta.

Voinko tilata paperilehden ulkomaille?

Paperilehden tilaaminen ulkomaille on mahdollista. Tällaisissa tapauksissa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon lehden jakelun viivästyminen. Veloitamme tilaushinnan lisäksi myös ulkomaan postimaksun. Mikäli haluat kääntää lehtitilauksesi ulkomaille, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Sähköistä lehteä pääset lukemaan myös ulkomailla, kun sinulla on toimiva nettiyhteys ja tilaus, joka sisältää verkkolukuoikeuden. Tutustu tuotteisiimme tästä.

Kuinka voin päättää tilaukseni?

Tilauksen voi päättää vain asiakaspalvelumme kautta henkilökohtaisella pyynnöllä. Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät täältä.

Miksi tilausta ei voi päättää verkkopalvelussa?

Kestotilaus laskutetaan jaksoissa ja kätevintä on päättää kestotilaus laskutusjakson päättyessä. Jos asiakas haluaa päättää tilauksen muuhun ajankohtaan, kuin laskutusjakson loppuun, tai vaihtaa esimerkiksi tilausmuotoa, joudutaan muutostilanteessa yleensä joko palauttamaan rahaa asiakkaalle tai siirtämään sitä toiselle tilaukselle. Emme voi tehdä tätä muutoin kuin henkilökohtaisella pyynnöllä. Tarvitsemme myös tiedot mihin ja miten mahdollinen ylimääräinen tilausmaksu palautetaan.

Jos tilaus päätetään kesken tilausjakson, veloitamme jo toimitetuista tuotteista hinnastonmukaisen maksamattoman osan tai palautamme tilaajalle tilausjakson maksetusta summasta jäljelle jääneen osan. Pienin palautettava summa on 10 €, ja veloitamme 4 € suuruisen käsittelymaksun rahan palautuksesta pankkitilille.

Miksi kannattaa valita kestotilaus?

Kestotilaus on helpoin tilaustapa. Kestotilaus tulee pidemmällä aikavälillä määräaikaista tilausta edullisemmaksi ja sinun ei tarvitse huolehtia tilauksen uudistamisesta. Kestotilaus on myös joustavampi; voit tehdä keskeytyksen, josta saat aikahyvityksen tilausjaksoosi. Kestotilaajana saat myös muita erilaisia rahanarvoisia etuja. Lue lisää kestotilaajan eduista täältä.

Voinko keskeyttää tilaukseni jakelun tilapäisesti?

Jos olet kestotilaaja, voit keskeyttää paperilehden jakelun tilapäisesti, esim. loman ajaksi. Jos keskeytys on vähintään 3 päivää, hyvitämme sen sinulle siirtämällä seuraavan laskutusjakson alkua eteenpäin. Pelkän verkkotuotteen sisältävää tilausta ei voi keskeyttää eikä käyttämättä jäänyttä lukuaikaa hyvitetä.

Miten teen tilauksen?

Tutustu tuotteisiimme ja valitse itsellesi se tuote, joka sinulle parhaiten sopii. Tilauksen voit tehdä kätevästi verkossa täältä.

Voinko kääntää lehden tilapäisesti toiseen osoitteeseen?

Voit tehdä tilapäisen osoitteenmuutoksen esim. lomaosoitteeseesi tai tuttavasi osoitteeseen, jolle haluaisit lehden väliaikaisesti kääntää. Tilapäisen osoitteenmuutoksen teet kätevästi verkossa täältä. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja pyytää muutoksen sitä kautta.

Kuinka voin vaihtaa tilaamaani tuotetta?

Jos sinulla on voimassaoleva tilaus, voi tuotteenmuutoksen tehdä pääsääntöisesti vain asiakaspalvelussa esim. lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluumme. Verkossa muutosta ei voi tehdä, koska haluamme varmistaa, että kaikki sujuu mallikkaasti: aiempi tilauksesi pitää lopettaa ja sopia jo mahdollisesti maksettujen maksujen siirtämisestä uuden tilauksen hyväksi.

Osoitteeni muuttuu, riittääkö Postille tehty osoitteenmuutos?

Postille ja väestörekisterikeskukseen tehty osoitteenmuutos ei välity sanomalehtiin, joten uusi osoite tulee ilmoittaa myös tilaamallesi lehdelle. Osoitemuutoksen voit tehdä kätevästi verkossa.

Saanko uutena tilaajana tutustumisalennusta?

Uudelle tilaajalle on aika-ajoin tarjolla tutustumistarjouksia. Ota yhteys asiakaspalveluumme niin tarjoamme sinulle sopivaa tilausta parhaaseen hintaan.

Olen opiskelija, saanko alennusta?

Opiskelija on oikeutettu opiskelija-alennukseen, kun hän opiskelee ammattiin valmistavia opintoja päätoimisesti, asuu omassa taloudessa ja tilaa lehden opiskelupaikkakunnalle. Opiskelu todistetaan opiskelijakortilla tai tilauslomakkeella pyydetyillä tiedoilla.

Miksi verkossa julkaistu erikoislehti ei sisälly paperisen tuotteen tilaukseen?

Verkossa voidaan julkaista esimerkiksi juhlapyhien aikaan erillistä sisältöä, esimerkiksi näköislehtenä erikoislehden muodossa. Erikoislehtien julkaiseminen ja julkaisutiheys vaihtelevat lehtikohtaisesti. Verkossa julkaistut sisällöt ovat käytettävissä vain yhdistelmä – ja verkkotuotteiden tilaajille, kuten muukin verkossa julkaistu maksullinen sisältö. Mikäli tilaat tällä hetkellä vain paperilehteä, voit vaihtaa tilausmuotosi helposti yhdistelmätilaukseen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tällä lomakkeella.

Lehti ei tullut, mitä teen?

Puuttuvasta lehdestä kannattaa ilmoittaa heti aamulla. Voit ilmoittaa puuttuneesta lehdestä täyttämällä lomakkeen verkossa tai soittamalla jakelupäivystykseemme. Katso jakelun yhteystiedot täältä.

Lehti jaettiin myöhässä, mihin voin ilmoittaa asiasta?

Mikäli lehti on jaeltu myöhässä, voit ilmoittaa asiasta täyttämällä lomakkeen verkossa tai soittamalla jakelupäivystykseemme. Katso jakelun yhteystiedot täältä.

Voinko saada lehden toimitettuna kotiovelleni?

ESA-Luukku –palvelu tarjoaa mahdollisuuden saada sanomalehden jakelu kotiovelle tai osoittamaasi postilaatikkoon. Palvelu on maksullinen ja se edellyttää toistaiseksi voimassa olevaa lehtitilausta. Palvelu ei ole liitettävissä määräaikaistilauksiin. Voit tilata palvelun täältä.

Mikä on kuluttajailmoitus?

Kuluttajailmoituksilla tarkoitetaan yleisesti kuluttaja-asiakkaiden jättämiä ilmoituksia. Nämä ilmoitukset on tarkoitettu yksityisluonteiseen ilmoitteluun, ei yritysluonteiseen toimintaan.

Kuluttajailmoitus voi olla rivi-ilmoitus, millihintainen kehysilmoitus tai moduulikokoinen ilmoitus. Erityyppisiin kuluttaja-ilmoituksiin voi liittyä myös kestotilaajan etuja, joita voit hyödyntä lehden kestotilaajana ilmoitusta jättäessä.

Mitä ovat perheilmoitukset?

Perheilmoituksissa voit onnittella tai kiittää ystäviäsi ja perheenjäseniä lehti-ilmoituksella. Jaa lehdessä iloinen perhetapahtuma kuten kihlaus, vauvan syntymä tai vihkiminen. Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Mitä ovat Markkinat-ilmoitukset?

Markkinat-palsta on tarkoitettu vain kuluttaja-asiakkaiden ilmoituksille. Markkinat-ilmoitukset on järjestetty osastoihin kuten ”Ostetaan” ja ”Myydään”. Ilmoitukset on myös koottu omaksi kokonaisuudekseen lehdessä. Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Mitä ovat osastoilmoitukset?

Osastoilmoitukset ovat ilmoituksia, jotka on järjestelty lehden sivuilla erityyppisten osastojen alle, kuten ”Vuokralle tarjotaan”, ”Myydään”, jne. Osastoilmoitukset löytyvät lehden takaosasta varsinaisen uutissisällön jälkeen. Osastoilmoitukset on tarkoitettu sekä yksityisille henkilöille että yrityksille. Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Mitä ovat seura- ja järjestötoiminta -ilmoitukset?

Seura- ja järjestötoiminta -ilmoitukset ovat ilmoituksia, joilla yhdistykset voidat tiedottaa jäseniään järjestön sisäisistä tapahtumista ja muista ajankohtaisista asioista. Palstalle ei voi jättää ilmoituksia, jotka koskevat kaikille avoimia yhdistyksen järjestämiä tapahtumia. Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Mitä ovat kuolinilmoitukset ja surukiitokset?

Kuolinilmoituksella ja surukiitoksella voit muistaa vainajaa ja kiittää vainajan hoitoon osallistuneita hyvästä hoidosta sekä läheisiä ja ystäviä osanotosta ja myötäelämisestä. Jätä ilmoitus verkkopalvelussa.

Miten jätän ilmoituksen?

Ilmoituksen voit jättää verkossa, sähköpostilla tai käymällä asiakaspalvelupisteellä. Asiakaspalvelun yhteystiedot sekä asiakaspalvelupisteen sijainnin ja aukioloajat löydät yhteystiedoista.

Mikä on Menoinfo?

Menoinfo on Mediatalokeskisuomalaisen tapahtumapalvelu, joka kerää ympärilleen alueen kiinnostavimmat tapahtumat. Menoinfo-palveluun ilmoitetuista tapahtumista tehdään kooste myös paperilehteen.

Selaa tapahtumia ja/tai jätä oma tapahtumasi Menoinfoon

Mitä ovat Mediatili ja Mediatunnukset?

Mediatili on Mediatalo Keskisuomalaisen sähköisten palveluiden käyttöä varten luotava käyttäjätili, jota asiakkaat voivat käyttää Mediatunnuksillaan. Mediatili on maksuton käyttäjätili, jonka voit luoda itsellesi milloin tahansa. Mediatilin avulla voit osallistua keskusteluun verkkosivuillamme, käyttää tilaukseesi kuuluvia sähköisiä palveluita sekä tehdä tilauksia ja muutoksia nykyisiin tilauksiisi. Mediatunnukset ovat käyttäjätunnus (sähköpostiosoitteesi) ja salasana, joilla käytät palveluita.

Miten saan käyttäjätunnukset palveluihin?

Käyttäjätunnukset (eli Mediatunnukset) voit saada käyttöösi kahdella eri tavalla:

  1. Voit luoda tunnukset itsellesi verkkopalveluissamme milloin haluat. Katso tarkemmat ohjeet Mediatunnusten luomiseen tästä.
  2. Automaattisesti tilauksen teon yhteydessä

Mikäli ilmoitat tilauksen tekemisen yhteydessä myös sähköpostiosoitteesi, luomme Mediatilin ilmoittamallesi sähköpostiosoitteelle automaattisesti mikäli sähköpostiosoitteella ei vielä ole varattua tunnusta. Saat tällöin ilmoituksen sähköpostiisi Mediatilin aktivoinnista ja salasanan määrittämistä varten.

Miksi Mediatili kannattaa luoda?

Mediatili kannattaa luoda, jotta saat varmasti käyttöösi kaikki tilaukseesi liittyvät palvelut. Kirjautumalla sisään palveluihin voit kommentoida juttuja, lukea vain tilaajille tarkoitettuja sisältöjä (mikäli tilauksesi sisältää digitaaliset sisällöt), sekä tehdä jakelunkeskeytyksiä, osoitteenmuutoksia ja tilauksia. Asiakaspalvelumme puhelinpalvelu saattaa olla myös aika-ajoin ruuhkainen, joten tekemällä tilausmuutokset verkossa vältyt turhalta jonottamiselta. Verkkopalvelussa voit myös asioida silloin kun normaali asiakaspalvelumme ei ole avoinna.

Miksi en pääse lukemaan kaikkia artikkeleita verkossa?

Osa verkkopalveluidemme artikkeleista on tarkoitettu vain digitaalisen tuotteemme tilaajille. Jos kaikki artikkelit eivät aukea, sinulla ei todennäköisesti ole tilausta, johon kuuluisi myös digitaaliset sisällöt. Voit tarkistaa mitä tilauksia sinulla on voimassa ja mitä palveluita niihin kuuluu Omat tiedot -näkymästä.

Miksi käyttäjätunnusta varten tarvitaan toimiva sähköpostiosoite?

Sähköisten palvelujen käyttöönottoon ja käyttöön liittyvä viestintä hoidetaan sähköpostin välityksellä. Sähköpostiosoitteesi toimii myös käyttäjätunnuksena. Kun hankit käyttäjätunnuksen palveluumme, saat vahvistus- ja aktivointilinkin omaan sähköpostiisi. Tilatessasi tuotteita, saat tilausvahvistuksen sähköpostiisi. Jos taas olet unohtanut palvelun salasanan voit tilata salasanan vaihtolinkin käyttäjätunnuksena toimivaan sähköpostiisi.

Olen unohtanut salasanani. Miten saan uuden?

Millä laitteilla mobiilisovellus toimii?

Mobiilisovelluksemme on ladattavissa Android- ja iOS-mobiililaitteille. Android laitteilla sovellukset toimivat mobiililaitteissa, joissa on asennettuna Android 4.4. tai tuoreempi käyttöjärjestelmä.

iOS-laitteilla sovellukset toimivat laitteilla, joissa on iOS 9.0. tai sitä tuoreempi käyttöjärjestelmä.

Windows-laitteille emme tarjoa tällä hetkellä erillisiä sovelluksia.

Voiko mobiilisovellusta käyttää ilman voimassa olevaa tilausta?

Mobiilisovelluksen käyttö edellyttää voimassa olevaa tilausta, johon kuuluu myös digitaaliset palvelut. Voit tarkistaa, mitä palveluita tilauksesi sisältää helposti Mediatilisi Omat tiedot -näkymästä.

Onko mobiilisovellus maksuton?

Mobiilisovellus on maksuton, mutta sen käyttö edellyttää voimassa olevaa tilausta, johon kuuluu myös digitaaliset palvelut. Voit tarkistaa, mitä palveluita tilauksesi sisältää helposti Mediatilisi Omat tiedot -näkymästä.

Voinko käyttää samoja Mediatunnuksia eri verkkopalveluissa?

Kyllä voit. Yhdellä Mediatilillä voit kirjautua sisään mihin tahansa Mediatalo Keskisuomalaisen sanomalehtien verkkosivuille, osallistua keskusteluun ja tehdä muutoksia omiin tietoihisi. Sinun ei siis tarvitse luoda useita tunnuksia käyttääksesi eri lehtien palveluita.

Mitä eroa on rekisteröitymisellä ja kirjautumisella?

Rekisteröitymisellä tarkoitetaan Mediatilin luomista, joka tarvitsee tehdä vain kerran. Kun rekisteröityminen on tehty, sinulla on käytössäsi Mediatunnukset (sähköpostiosoitteesi ja salasana), joilla voit jatkossa kirjautua palveluihin.

Millä selaimilla ja tietokoneen käyttöjärjestelmillä voin käyttää verkkopalveluita?

Kaikki verkkopalvelumme toimivat yleisimmillä nykyaikaisilla verkkoselaimilla ja käyttöjärjestelmillä. Varmistaaksesi verkkosivujen parhaan mahdollisen toiminnan sinun kannattaa ladata laitteellesi mahdollisimman tuore selainversio ja päivittää selaintasi sitä mukaa kun päivityksiä on saatavilla. Myös selaimen asetukset ja mahdolliset lisäosat voivat vaikuttaa palveluiden toimintaan.

Emme takaa palveluiden toimivuutta Internet Explorer 11 ja sitä vanhemmilla selainversioilla.

Minulla on ongelmia kirjautua sisään mobiilisovellukseen. Mitä teen?

Varmista salasanan kirjoitusasu. Sovelluksiin liittyvät kirjautumisongelmat liittyvät usein väärään salasanaan. Useat mobiililaitteet muuttavat tekstikenttään syötettävän tekstin ensimmäisen kirjaimen oletuksena isoksi alkukirjaimeksi, jolloin salasana ei täsmää Mediatiliin määritetyn salasanan kanssa. Mikäli et muista salasanaasi tai haluat muuttaa sen, tilaa salasanan vaihtolinkki sähköpostiisi.

Mikäli salasanasi on oikea ja kirjautumisongelma ei poistu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Minulla on ongelmia kirjautua sisään verkkopalveluihin. Mitä teen?

Varmista aluksi, että käytät varmasti oikeaa salasanaa, Mikäli et muista salasanaasi tai haluat muuttaa sen, tilaa salasanan vaihtolinkki sähköpostiisi.

Mikäli salasanasi on oikea ja kirjautumisongelma ei poistu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko jakaa vain tilaajille tarkoitettuja artikkeleita sosiaalisessa mediassa?

Artikkelien jakaminen onnistuu vaikka sisältö olisi vain tilaajille tarkoitettua. Verkkopalveluissa voi kuitenkin olla eroa siinä, pääseekö toinen käyttäjä lukemaan jaetun artikkelin ilman tilausta vai ei.